أثر برنامج تدريبي مقترح لتطوير بعض الصفات البدنية والمتغيرات الفسيولوجية لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك بالكرة الطائرة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

أثر برنامج تدريبي مقترح لتطوير بعض الصفات البدنية والمتغيرات الفسيولوجية لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك بالكرة الطائرة

مُساهمة  بلحشاني زيد في السبت 7 نوفمبر 2009 - 14:06

أحمد أمين محمد عكور
ملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى تأثير البرنامج التدريبي المقترح على تطوير بعض الصفات البدنية الخاصة لدى (القوة الانفجارية، السرعة الانتقالية، الرشاقة) وبعض المتغيرات الفسيولوجية (معدل ضربات القلب، معدل التنفس، ضغط الدم الانقباضي، ضغط الدم الانبساطي) لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك بالكرة الطائرة استخدم الباحث المنهاج التجريبي بأسلوب الاختبار القبلي والبعدي والذي تكون من ثمانية أسابيع، بواقع وحدتين تدريبيتين بالأسبوع، واشتملت عينة الدراسة على (15) طالبا من المسجلين لمساق "الكرة الطائرة المتقدمة"، للعام الدراسي الأول (2007/2008) وامتدت فترة تطبيق البرنامج التدريبي من (1/10/2007) ولغاية (21/11/2007)، في الصالة الداخلية لكلية التربية الرياضية.
وأظهرت نتائج الدراسة بأن البرنامج التدريبي كان له تأثير واضح في تحسين مستوى عناصر اللياقة البدنية وأسهم في خفض النبض ومعدل التنفس وضغط الدم الانقباضي والانبساطي لدى أفراد عينة الدراسة، وبناء على النتائج التي توصل إليها الباحث يوصي بالاهتمام بالمتغيرات البدنية والفسيولوجية قيد الدراسة لأهميتها في رفع مستوى اللاعبين وتعميمهما على معاهد وكليات التربية الرياضية لرفع الاستجابات البدنية والفسيولوجية لدى لاعبي الكرة الطائرة في الأردن.
الكلمات الدالة: برنامج تدريبي، ضربات القلب، معدل التنفس، ضغط الدم الانقباضي والانبساطي، القوة الانفجارية، السرعة الانتقالية، الرشاقة.
The effect of a suggested training program on the development of some physical and anthropometrical features for physical education students at
Al-Yarmouk University in Volleyball
Ahmad A. Okoor
Abstract
The study aimed at recognizing the effect of a suggested training program on the development of physical features and some physiological changes, such as explosive power, speed, agility and anthropometrical features, such as Heart rate, breath rate, systolic and diastolic blood pressure of physical education students at Al-Yarmouk University in Volleyball
The researcher used the quantitative approach, with both pre- test and post- test. The program lasted for a weeks, from (1/10/2007) to (21/11/2007), two training units a week. The study sample consisted of 15 students, who were registered in "Advanced Volleyball" course for the year (2007-2008).
The study results showed that the training program has a positive effect on developing the players physical fitness, and reducing the players heart rate, breath rate, systolic and diastolic blood pressure.
Depending on the results, the researcher advised that the physical and anthropometrical features, should be given more attentions, because they play a positive role in developing the volleyball players skill.
Keywords: Training program, heart rate, breath rate, systolic and diastolic blood pressure, explosive power, speed guilty.

(الإدارة المصرية في بلاد الشام خلال حكم الدولة الفرعونية الحديثة)
"حوالي 1550-1200 قبل الميلاد"
طالب عبدالله الصمادي
ملخص
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى التنظيمات الإدارية المصرية في بلاد الشام (سورية، فلسطين، الأردن، لبنان)، من حيث مدى التأثير المصري في هذه الأنظمة الإدارية. وفي هذا المجال بينت الدراسات أن سورية وفلسطين كانت مقسمة إلى ثلاث مقاطعات إدارية في عصر الدولة المصرية الحديثة، وهي مقاطعة أمورو وتشمل أوغاريت (رأس شمرة) وبيبلوس (جبيل) وعاصمتها سمرنا/ سمور. المقاطعة الثانية تشمل أوبي (دمشق)، قادش، حوران، وشمال الأردن ومركزها في كامد اللوز، والقاعدة الثالثة تشمل جنوب فلسطين ومركزها في غزة، ولكل من هذه المقاطعات الثلاث حاكمها الإداري والذي قد يكون إما مصرياً أو محلياً موالياً للإدارة المصرية، وبالتالي فإن التأثير المصري في الأنظمة الإدارية في سورية وفلسطين لم يكن كبيراً لأن هذه المنطقة كانت متحضرة ومنظمة إدارياً وسياسياً بشكل كبير، ويعيش سكانها نظام الطبقات الاجتماعية، ولذلك استعمل المصريون مصطلح "الإمبراطورية" في سورية وفلسطين وهو استعمال غير دقيق. وخلصت هذه الدراسة إلى القول إن بعض الدراسات السابقة التي تمت على تلك المناطق قد وقعت في خطأ التعميم. ومن هنا فقد جاءت هذه الدراسة لتوضح بأن التأثير المصري في سورية وفلسطين في مجال الأنظمة الإدارية لم يكن قوياً، بل على العكس فقد تبنى المصريون الأنظمة الإدارية والسياسية في سورية وفلسطين.
الكلمات الدالة: التنظيمات الإدارية المصرية، دراسة مقارنة، العصر الفرعوني الحديث، سورية، وفلسطين (بلاد الشام) والنوبة، التأثيرات المصرية، الإمبراطورية المصرية.

The Egyptian Administration in the
Bilad al-Sham during the New Pharaonic State (1550-1200 B.C.)
Talib Abdullah Smadi
Abstract
This study aims at investigating the Egyptian administrative systems in the Bilad al-Sham (Syria, Palestine, Jordan and Lebanon) from the point-view of the Egyptian administrative influence. It has already been published that the Syro-Palestine area was divided into three administrative provinces and each of which had its capital-city as well as its governor, who was either an Egyptian commissioner or one from the allying local people. Furthermore, this research points out to the minor Egyptian influence in the administrative system of Syro-Palestine, because this region was very well urbanized, and thus the concept of an Egyptian "Empire" in this area, which was applied by some Egyptologists, would be unacceptable.Therefore, the comparison between the administrative systems in the two regions is very much unlikely. Thus this study reaches the conclusion that some of the earlier studies fell in the error of excessive, generilisation the present study emphasized the point that the Egyptian administrative influence in Syro-Palestine was not strong, and actually the Egyptians adapted the political and administrative system of Syro-Palestine.
Keywords: Egyptian Administration Systems, Comparative Study, New Pharaonic Era, Syro-Palestine (Bilad al-Sham), Egyptian Influence, Egyptian Empire.


الموظفون المعارون من حكومة فلسطين إلى إمارة شرقي الأردن (1924-1939م)
ميسون منصور عبيدات
الملخص
تشكل تجربة الموظفين المعارين من حكومة فلسطين مظهراً مهما من مظاهر تطور الإدارة في إمارة شرقي الأردن خلال الفترة من (1924-1939م)، ويتصدى هذا البحث لرصد هذه التجربة مبيناً دوافع سلطات الانتداب البريطاني من وراء استقدام الموظفين وهي إحدى الوسائل لتثبيت أركان الإمارة الناشئة والسيطرة غير المباشرة على الجهاز الإداري عبر بعض هؤلاء الموظفين المنتدبين خاصة الإنجليز منهم.
وتتبعت الباحثة الآثار الإيجابية والسلبية لهذه الظاهرة مبينةً ردود فعل الحركة الوطنية الأردنية ممثلة بالأحزاب السياسية، ونواب المجلس التشريعي المعارض لوجود هؤلاء الموظفين، وما أحدثه ذلك من حراك سياسي أسهم في تطور الحياة السياسية من خلال مطالبة أبناء البلاد بحقهم المشروع في تولي الوظائف الإدارية، والاستغناء عن الموظفين المعارين الذين كانوا أداة بيد سلطات الانتداب البريطاني لتنفيذ سياسته الرامية إلى الهيمنة على مقدرات الأمور في الإمارة، وما نهض به أولئك الموظفون المعارون من دور إيجابي في تطور الإدارة خلال مرحلة التأسيس.
الكلمات الدالة: الموظفون المعارون.
Palestinian government Employees
Seconded to the Emirate of Trans-Jordan (1924-1939)
Maysoon M. Obeidat

Abstract
The experience of Palestinian secondees to Trans-Jordan is considered an important aspect for the development of administration in Trans-Jordan in the period 1924-1939. The British mandate made use of secondees to establish the colonial policy through direct dominance of the administrative system. The research traces both the positive and the negative sides of this practise revealing the reactions of the Jordanian National Movement represented by political parties and members of parliament. The whole process resulted in political actions, which contributed to the development of political life through the demand of the Jordanian nationals for jobs taken by Palestinian secondees, who were tracks down a tool to implement the policies of the British mandate.
Kwywords: Seconded Employees.




Evaluation of Jordan's Stand Towards the
Israeli-Turkish Security Agreement of 1996

Moh'd K.Eiedat
Khalil Al-Hajaj

Abstract
The aim of this research is to explain Jordan’s stand of neutrality towards the Turkish- Israeli security agreement of 1996. The main reason was Jordan’s awareness and conviction that regional alliances and by implication sub-regionalism were destabilizing and did not serve Jordan’s security well.
This is the first academic study, as far as we know, that explain Jordan’s stand towards the Turkish- Israeli security agreement and that where the importance of this research follows accordingly. By implication it raises the question whether future attempts to establish regional alliances and sub-regional political grouping will offer small countries like Jordan security or not.
Combination of analytical and historical methods are used in the research.
Keywords:

تقييم لموقف الأردن تجاه الاتفاقية الأمنية الإسرائيلية – التركية لعام 1996
محمد خير عيادات
خليل الحجاج
ملخص
يهدف هذا البحث إلى تفسير موقف الأردن المحايد من الاتفاقية الأمنية التركية – الإسرائيلية لعام 1996م. ويعود السبب الرئيس لهذا الموقف إلى إدراك الأردن ووعيه بأن التحالفات الإقليمية والأقاليم الفرعية لم تخدم الأمن الأردني بطريقة جيدة وأنه بالمجمل كانت لها آثار في عدم الاستقرار.
وتنبع أهمية البحث في كونه الدراسة الأكاديمية الأولى التي هدفت إلى شرح الموقف الأردني تجاه الاتفاقية الأمنية التركية – الإسرائيلية. وكذلك تنبع أهمية البحث في إثارته للتساؤل حول ما إذا كان تأسيس تحالفات إقليمية أو أقاليم سياسية فرعية في المستقبل سيخدم أمن دول إقليمية صغيرة كالأردن على سبيل المثال.
أما المنهج المستخدم في هذا البحث فهو المزاوجة بين الأسلوب التحليلي والمنهج التاريخي.
الكلمات الدالة:
الجهود المسرحية للأديب محمود سيف الدين الإيراني
بشيرعقاب حجاحجه
محمد أحمد القضاة**
ملخص
يسعى هذا البحث إلى الكشف عن التجربة المسرحية عند الأديب الأردني محمود سيف الدين الإيراني، وملاحظة معالمها الأدبية، وإظهار جوانبها المختلفة، وقد تجسدت تلك الجهود في مجموعة مهمة من النقاط، تمثلت في : مقالات نقدية تعالج خطة المسرح الأردني وتقيّم عمله وتوجهه، ومقالات نقدية أخرى تنقد مسرحيات أردنية عرضت آنذاك، فتظهر جوانب من تفوقها وتقييم سقطاتها، أضف إلى ذلك جهوداً مسرحية تمثلت في ترجمة الإيراني لثلاث مسرحيات أوروبية هي: مسرحية (النداء) لوليم صارويان، ومسرحية (ورق الشجر) لهنري فرانسوراي، ومسرحية (الحانة) لجون بريستلي. وأخيراً تكللت جهوده المسرحية في تأليف عمل مسرحي أسماه : (مسرحية الأقنعة) استمده من إحدى قصص مجموعته (أصابع في الظلام) قصة (أربعة أشخاص يبحثون عن مؤلف)، وقد مثلت هذه المسرحية غير مرة في الأردن وسوريا، وتوقف النقاد سلباً وإيجاباً، ولم يترك الإيراني غير هذا العمل المسرحي، فقد عاجله القدر، واختطفه، ولو قدر له أن يعيش حياة أطول لكان جهده المسرحي أكثر وأوفر.
الكلمات الدالة: الجهود المسرحية، محمود سيف الدين الإيراني.
Mahmoud Saif Aldein Al-Erani`s Efforts in Drama Works
Basheer E. Hajahjeh
Muhammad A. Al-Qudah
Abstract
This paper intends to display the theatrical experience of the Jordanian litterateur Mohamoud Saif Aldein AlErani, highlight literary evidences, and to show its various aspects .
Al-Erani efforts are implemented in a set of literary works: Firstly ,critical study in the Jordanian theater and evaluate its efficiency and direction These criticize some Jordanian plays which appeared at that time, they show the characteristics of its success and aspects of its failure. In addition, there were theatrical efforts of Al-Erani translations of three European plays :(Alnida) of William Sarouian, (Warq Alshajar) of Henry Fransoray and (Alhana) of John Brestly Finally, he successed in composing (Al-aqni'a) which based on one of his stories called Four persons looking for an author) this play was based more than one time in Jordan and Syria. many critical points were written from different critics. this play was the only theatrical work for AlErani who was passaway early before he enrich the theatrical movements in Jordan with more works .
Keywords: Drama Efforts, Mahmoud Saifeddin Al-Erani.



الغياب عن العمل لدى العاملين في مصانع شركة البوتاس العربية: دراسة ميدانية

فايز عبدالقادر المجالي

ملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى ظاهرة الغياب لدى العاملين في مصانع شركة البوتاس العربية، وهي تُعد من بين أهم مشكلات العمل في المجال الصناعي لما لها من آثار على العامل وعلى الإدارة الصناعية والمجتمع على حدٍ سواء. وحاولت الدراسة التعرف على الحجم الظاهرة والأسباب المؤدية إليها مثل: الظروف الفيزيقية والاجتماعية النفسية، والإدارية والاقتصادية، وذلك باستطلاع آراء عينة من العاملين بلغ تعدادها (234) مبحوثاً اختيروا بطريقة العينة العشوائية.
ولقد أظهرت نتائج الدراسة أن حجم المشكلة مرتفع، فقد بلغ المتوسط للغياب (12.87) يوماً عام 2006م، وأن الأسباب الفيزيقية والاجتماعية النفسية، والإدارية والاقتصادية لها أثر واضح في تشكيلها، وتبين وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى ≥0.05 في متوسط عدد أيام الغياب بأنواعه المختلفة.
وبناء على نتائج الدراسة، فقد تم وضع بعض التوصيات المناسبة كمحاولة لمعالجة أو التخفيف من حدة ظاهرة الغياب.
الكلمات الدالة: ظاهرة الغياب، عمال الصناعة، التنظيم الصناعي، أسباب الغياب.

Workers’ Absenteeism at the Factories of
The Arab Potash Company: a Field Study

Abstract
This study aimed at identifying workers’ absenteeism at the factories of the Arab Potash Company. Due to its influence on workers, industrial management and the society, absenteeism is considered a major and a serious problem in the industrial field. The study attempted to identify the magnitude of the problem, the influential factors ( physical, social psychological, managerial and economic) through investigating the views of (234) workers ( the subjects of the study) chosen randomly. The results of the study showed that the problem is of a great magnitude, the absence average was (12.87) days in 2006.
The factors that had great influence on absenteeism were physical, social psychological, managerial and economic. Statistical significant differences at ≥0.05 were found in the average absence days.
Based on the results of the study, the researcher recommends attempting to treat or reduce the level of absenteeism.
Keywords:Absenteeism, Industry Workers, Industrial Organization, Reasons of Absenteeism.

إحلال الأسباب في القرار الإداري: "دراسة مقارنة"
خالد الزبيدي

ملخص
يتناول هذا البحث فكرة إحلال الأسباب المشروعة في القرار الإداري محل الأسباب غير المشروعة، التي ابتدعها مجلس الدولة الفرنسي، وأثارت جدلاً واسعاً في الفقه والقضاء الإداري.
تتجلى قيمة الموضوع فيما يثيره من مسائل بالغة الأهمية، كالعلاقة بين القضاء الإداري والإدارة العاملة، وسلطات القاضي الإداري في دعوى الإلغاء، وضمانات حقوق وحريات الأفراد وبخاصة حق التقاضي، فضلاً عما يترتب على تطبيق تلك الفكرة من آثار قانونية ونتائج عملية.
لقد عرضت الدراسة في مباحث أربعون لمضمون الفكرة المذكورة ومسوغاتها واتجاهات القضاء والفقه الإداري الأردني والمقارن بشأنها، وأوضحت شروط تطبيقها، وأزالت اللبس الحاصل لدى جانب من الفقه والقضاء الإداري الأردني والمقارن بينها وبين بعض الأفكار القريبة منها. كل ذلك في ضوء قضاء محكمة العدل العليا.
لقد خلص البحث إلى عدد من الاستنتاجات والتوصيات، من بينها ضرورة تحديد نطاق تطبيق هذه الفكرة بقصرها على إحلال الأسباب القانونية للقرار الإداري، وأن يقتصر إحلال الأسباب الواقعية على القرارات الصادرة استناداً إلى اختصاص مقيد.
الكلمات الدالة: سبب، قرار إداري، قضاء إداري، إحلال.

The Substitution of Legal Reasons in Administrative Decisions
Khalid AL Zubaidi

Abstract
This research tackles the concept of substitution legal reasons in administrative decisions in place of illegal reasons that the decision was built on. This concept was innovated by the Conseil D' Etat (The French State Council) and evoking broad controversy in the Judiciary circles worldwide.
The value of this theme is latent in the critical issues it raises, e.g. the relationship between the administrative judiciary and the public administration, the judge authority in nullification cases, the guaranties of individual's rights and freedoms especially the right of litigation, in addition to the subsequent legal effects and practical results of the notion once applied.
In conclusion, the study comes up with some deductions and recommendations, the need to limit the area of implementing this concept only to the replacement of the legal reasons of the administrative decision and to confine practical reasons to the resolutions issued on restricted areas of competence.
Keywords: Administrative decision, Administrative judiciary, reasons.


أثر استخدام الحاسوب على تعلم الطلبة
لنموذج تدريس محوسب في التربية الرياضية

حسن الطويل

ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى البحث في أثر استخدام الحاسوب على تعلم الطلبة لنموذج تدريس محوسب في التربية الرياضية. تكونت عينة الدراسة من (44) طالباً بكالوريوس تربية رياضية جميعهم من الذكور / من الطلبة المسجلين لمساق طرق التدريس 1 في كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة خلال الفصـل الدراسـي الأول 2006/2007، وتم اختيارهم جميعا بالطريقة العمدية، بعد ذلك تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين، الأولى ضابطة وعددهم (22) طالباً وتم تدريسهم النموذج بطريقة المحاضرة التقليدية، والمجموعة الثانية تجريبية وعددهم (22) طالباً وتم تدريسهم النموذج باستخدام برنامج تدريس محوسب تم تصميمه خصيصا لهذا الغرض. وقام الباحث بتطبيق الاختبار القبلي لقياس مستوى أداء الطلبة وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (.05³a) بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في الاختبار القبلي الأمر الذي يدل على تكافؤ المجموعتين. كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (.05³a) بين نتائج الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة. كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (.05³a) بين نتائج الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية ولصالح الاختبار البعدي، كذلك كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (.05³a) بين نتائج الاختبار البعدي للمجموعة الضابطة والتجريبية ولصالح المجموعة التجريبية.
واستنتج الباحث أن استخدام الحاسوب في تدريس الطلبة كانت له نتائج أفضل من المحاضرة التقليدية على الرغم من أن المحاضرة التقليدية ما زالت تلعب دوراً هاماً في تعلم الطلبة. وعليه فقد أوصى الباحث بضرورة استخدام أعضاء هيئة التدريس الحاسوب في العملية التعليمية التعلمية كوسيلة مساعدة في تعليم الطلبة بعض المهارات المعرفية والحركية شريطة وجود برمجية تعليمية مبنية على أسس علمية محكمة.
الكلمات الدالة: استخدام الحاسوب، نموذج في التدريس، تعلم الطلبة



Effects of Using Computer on Students’ Learning
A Computerized Teaching Model in Physical Education

Hasan Al-Tawil

Abstract
This study aimed at determining the effects of using the computer on students’ learning a computerized teaching model in physical education. The Sample of the study consisted of 44 male BA physical education students registered for Teaching Method, (1) Class in the faculty of Sports Sciences at Mutah University in the fall semester 2006/2007. They were purposively chosen, and randomly divided equal into two groups. The control group (22 students) studied the model using the traditional lecture style without computer support, and the experimental group (22 students) studied the intended model with the support of the computer through a computerized teaching model. Pre- test was designed to measure students’ performance, and the findings revealed no significant differences (.05> a) between the two groups on the pre-test, which indicates that the two groups were equivalent.
Results of the study indicate that there were no significant differences (.05 > a) between the pre- and post tests of the control group. There were significant differences (.05 > a) between the pre-and post tests of the experimental group in favor of the post test, also there were significant differences (.05 > a) between the post tests of the control and experimental groups in favor of the experimental group. The researcher concluded that significant advantages are associated with the inclusion of thecomputer upon the learning students. The researcher recommended that it is important for the physical education instructors to use computer in teaching as an instructional aid in teaching cognitive and provided that appropriate software exists.
Keywords: Using Computer, Model for Teaching, Students Learning













مدى تطبيق محكمة العدل العليا للمبادئ
التي أقرَّها القضاء الإداري في رقابته على السلطة التقديريّة للإدارة

مصلح ممدوح الصرايرة

ملخَّص
تتناول هذه الدراسة التعريف بالسلطة التقديريّة التي تتمتَّع بها الإدارة أثناء ممارستها للنشاط الإداري، وبيان عناصر التقدير في القرار الإداري، وهما عنصرا السبب والمحل، وكذلك بيان النظريات والمبادئ العامة التي أقرَّها القضاء الإداري في رقابته على تصرُّفات الإدارة المبنيّة على السلطة التقديريّة، وهي نظرية الخطأ الظاهر في التقدير، وعدم الملائمة الظاهرة، ومبدأ الموازنة بين المنافع والأضرار، ومبدأ التناسب.
إنَّ الهدف من هذه الدراسة، هو بيان مدى تطبيق محكمة العدل العليا لهذه المبادئ في رقابتها على السلطة التقديريّة للإدارة، وقد خلصت هذه الدراسة إلى أنَّ محكمة العدل العليا تأخذ بنظرية عدم الملائمة الظاهرة ومبدأ التناسب في رقابتها على القرارات المتعلِّقة بتأديب الموظفين، ولم تطبِّق ذلك في رقابتها على المجالات الأخرى، كما أنَّها لم تأخذ بمبدأ الموازنة بين المنافع والأضرار الذي طبَّقه مجلس الدولة الفرنسي على قرارات إعلان المنفعة العامة للمشروعات التي تسعى الإدارة لنزع ملكيّة العقارات من أجلها.
الكلمات الدالة: رقابة محكمة العدل العليا، السلطة التقديرية، عناصر التقدير في الفكر الإداري، نظرية الخطأ الظاهري في التقدير، عدم الملائمة، مبدأ التناسب.






The application of the Jordanian High Court of Justice to the settled principles of the Administrative Judiciary on the issue of the discretionary power of the administration
Mosleh Mamdooh Al-sarayreh

Abstract
This study deals with the desecration power of the administration while conducting administrative activities. It also deals with the two elements of the administrative decision, namely, the cause and the object. Then, it focuses on the theories and principles set by the judiciary concerning desecration power enacted by the administration, such as the theory of manifest appreciation, the theory of in compatibility, the principle of balancing between the benefits and torts of the administrative decision, and finally the principle of proportion.
The aim of this study is to find out how the High Court of Justice applies those principles on supervising the administrative decisions. The study concludes that the High Court of Justice applies the principle of incompatibility as well as the principle of proportion while observing the administration decisions which concern officers punitive rules.
However, the High Court of Justice does not apply the aforementioned two principles in other cases. Also, the High Court of Justice has not applied the principle of balancing between the benefits and torts which have been applied by the French State Council with regard to acquisition decisions.
Keywords: Supervision of the High court of justice, the desecration power, the elements of the administrative decision, theory of error manifest appreciation power, theory of in computability, Principe of proportion.















دور الإصدارات الأولية من الأسهم العادية في تنشيط السوق الثانوي الأردني
"دراسة من واقع سوق الأوراق المالية " للفترة (1978-2006)

عماد زياد رمضان
قيس أديب الكيلاني

ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى الدور الذي تلعبه الإصدارات الأولية في تنشيط السوق الثانوي الأردني، وقد خلصت الدراسة إلى وجود علاقة قويه ذات دلالة إحصائية بين الإصدارات الأولية وحجم التداول وأن الإصدارات الأولية تفسر 57% من التغير في حجم تداول السوق الثانوي بدلالة إحصائية، كما كشفت الدراسة عن وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الإصدارات الأولية وسيولة السوق، إذ إن الإصدارات الأولية تفسر41.5% من التغير في سيولة السوق بدلالة إحصائية. وبعكس نتائج الدراسات الأجنبية فقد توصلت هذه الدراسة إلى أن تأثير الإصدارات الأولية يحدث في نفس السنة التي يتم بها الاكتتاب، إذ تفقد الإصدارات الأولية تأثيرها على حجم التداول وسيولة السوق بعد سنة الاكتتاب مما يشير إلى ان المستثمرين في الإصدارات الأولية يستخدمون هذه الإصدارات للمضاربة، ولا يحتفظون بها فترة طويلة.
الكلمات الدالة: الإصدارات الأولية، حجم التداول، سيولة السوق.

The Role of the IPOs in Activating the Jordanian
Secondary Stock Market: Evidence from the ASE (1978 -2006)
Imad Z. Ramadan
Qais A. Kilani

Abstract
This paper examines the role of the IPOs in activating the Jordanian Secondary Stock Market. The empirical results show a statistically and significant relationship between the IPOs and the trading volume in the secondary market, showing that 57% of the change in the trading volume is a result of the change in the IPOs, and 41.5% of the change in the market liquidity can be determined by the change in the IPOs. Finally, the paper shows –unlike all previous studies- that the effects of the Jordanian IPOs on the Jordanian Secondary Market is in the issuing year, as the IPOs has no significant effect on the market after that, which means that the investors use the IPOs for speculation purpose.
Keywords: IPOs, Stock Market.
قسم العلوم المالية والمصرفية، جامعة العلوم التطبيقية الخاصة، عمان، الأردن.
تاريخ التقديم:11/5/2008 تاريخ القبول:21/7/2008
©️ جميع حقوق النشر محفوظة لجامعة مؤتة، الكرك، المملكة الأردنية الهاشمية، 2008 .
avatar
بلحشاني زيد

عدد المساهمات : 73
تاريخ التسجيل : 07/11/2009
العمر : 30
الموقع : الجزائر ولاية ورقلة مدينة تقرت

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://zaidchabab.7olm.org

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى